Skonnerten
Bonavista

Bonavista er bygget i 1914 og sejlede oprindeligt uden motor efter klipfisk på Newfoundland . Senere deltog skibet med motor og reduceret rig almindelig fragtfart i Nord- og Østersøen, indtil hun i 1971 blev rigget op igen og sejlede med chartergæster.

Bonavista blev købt af staten i år 2000 og er blevet totalt restaureret imellem 2008 og 2019.

Bonavista ligger om vinteren til kaj i Holbæk Havn.

  • Længde i dækket: 25,6 m.

    Længde med bovspyd: 36 m.

    Bredde: 6,9 m.

    Højde fra vandlinje til top stormast: 24,5 m.

    Tonnage: 98 brt.

    Lastevne: 150 tons

    Sejlareal: 375 m2 fordelt på 10 sejl

    Maskine: 4 cylindret Yanmar diesel på 195 hk.

    Oprindelige besætning: Skipper, styrmand/bedstemand, letmatros, jungmand og dæksdreng

Baggrund

Bonavista er bygget til Newfoundlandsfarten på Ludvig Johansens træskibsværft i Marstal. Til den krævende sejlads over Nordatlanten blev skibet bygget ekstra kraftigt og navngivet efter en af de små udskibningspladser for klipfisk på Newfoundland. Denne fart blev ofte indledt med en stykgodslast til Island, efterfulgt af en ballastrejse vestover. På Newfoundland blev der på små pladser lastet klipfisk til Middelhavet og den Iberiske halvø og retur til Newfoundland eller hjemover blev der medtaget en last salt. I 1926 blev en 53 hk. motor installeret og skibet blev indsat i almindelig fragtfart i Nord- og Østersøen.
I 1950 blev hun nedrigget til jagt og 9 år senere solgt til Aalborg. I 1971 blev Thomas, som skibet hed på daværende tidspunkt, solgt til partrederi med Per K. Thuesen fra Holte som fører og hjemskrevet i Rungsted. Thuesen genetablerede skonnertriggen, monterede et stort dækhus og sejlede herefter fiske- og charterture med skibet; nu under navnet Syveren. I 1975 fik skibet sit gamle navn tilbage og sejlede i de næste 25 år med passagerer i danske farvande.

I 2000 stoppede Kulturværdiudvalget salget af Bonavista til udlandet og Nationalmuseet overtog herfter skibet, som blev lagt op i Svendborg. I 2008 blev Bonavista sat på bedding i Marstal og gennemgik herefter en gennemgribende restaurering, som kulminerede med en storslået søsætning i pinsen 2012. I 2019 blev Bonavista igen sødygtig og sejlklar. Skibet har alle nødvendige godkendelser og forsikringer for sejlads med passagerer.

Bonavista er en af få tilbageværende danske langfartsskonnerter og den største tomastede, der er tilbage. Bonavista er indrettet så originalt som muligt, med sit store gamle lastrum, lasteluger og kahytter efter originale tegninger giver skibet en oplevelse af, hvordan det har set ud i 1914.

Bonavista er ejet af Nationalmuseet.

Vidste du?

At en klipfisk er en tørret og saltet torsk.

Vidste du?

At en skonnert er et sejlskib med to eller flere master, hvor den forreste mast er lavere end den næste.

Hvad laver
Bonavista i dag?

Bonavista har tilladelse til sejlads med 32 dagspassagerer og kan sejle med skoleklasser, familier, børn og unge, men også udføre kommercielle aktiviteter. Som led i Nationalmuseets formidling af fartøjssamlingen deltager skibet også i de store danske træskibstræf; Fyn Rundt, Limfjorden Rundt, og Træskibssammenslutningens Pinseregatta, ligesom Bonavista vil være at se ved havnefester, åbent skib arrangementer og lignende. I sejlsæsonen sejler Bonavista i hele landet.

Følg Bonavista live på kortet herunder: