Galeasen
Anna Møller

Galeasen Anna Møller er bygget på Peter Larsens værft i Randers i 1906 og var fra starten navngivet Esther. Skibet sejlede i almindelig fragtfart og endte sin erhvervskarriere i 1975, hvorefter det blev taget ud af drift og restaureret.

I perioden mellem 1976 og 2013 deltog Anna Møller i Nationalmuseets skoleformidling i Nyhavn og i 2016 startede en omfattende restaurering på Nationalmuseets værft i Holbæk. Anna Møller blev søsat igen i 2021.

Anna Møller lægger til kaj i Holbæk Havn.

  • Længde i dækket: 20,5 m.

    Længde med bovspyd: 28,3 m.

    Bredde: 5,6 m.

    Dybdegang: 2,2 m.

    Højde fra vandlinje til top stormast: 19,2 m.

    Tonnage: 49 brt.

    Lastevne: 90 tons

    Sejlareal: 220 m2 fordelt på 7 sejl

    Motor: Ingen

    Oprindelige besætning: Skipper, bedstemand og skibsdreng

Baggrund

Galeasen blev bestilt af skipper Martin Sørensen fra Lohals og kostede i 1996 14.000 kr., svarende til 12 almindelige årslønninger. Esther sejlede indtil 1922 udelukkende for sejl, og fik da ilagt en 30 hk. Alpha diesel. Den bagerste mast blev også fjernet og skibet sejlede herefter som motorjagt med styrhus. Esther var i starten beskæftiget med bl.a. fragt af tømmer til Randers Trævarefabrik og deltog fra 1913 i udlægning af kabler for Post- og Telegrafvæsenet og Store Nordiske, hvorefter der sejledes i almindelig fragtfart, bl.a. med cement fra Aalborg.
Geleasen skiftede ejer 6 gang i løbet af sin karriere og endte sin erhvervsaktive periode som stenfisker i slutningen af 60’erne. I 1968 blev den slettet af det danske skibsregister og nåede at komme i udenlandsk ejerskab, inden den i 1975 blev købt af A. P. Møller Fonden med henblik på bevaring af galeasen som museumsskib.

Efter en opfattende restaurering og med et nyt navn - Anna Møller - blev skibet i 1976 overdraget til Nationalmuseet, der anvendte skibet til formidling af søfartskultur til skoleklasser. I perioden 1997 - 2013 blev Anna Møller hvert år sejlet af et frivilligt skibslaug, der også stod for den almindelige vedligeholdelse.
I 2013 blev der konstateret et større angreb af råd og svamp, hvorfor en gennemgribende restaurering igen var nødvendig, pog det førte til, at A. P. Møller Fonden igen trådte til med midler. I 2016 begyndte arbejdet med en total restaurering af Anna Møller udført på Nationalmuseets eget værft i Holbæk og skibet blev søsat i foråret 2021.

Anna Møller er ført tilbage til sit udseende i 1906 og fremstår som et mindre dansk fragtskib fra perioden. Et særtræk er, at skibet i boven i bagbords side har en tømmerport, som muliggjorde lastning af særligt lange stykker tømmer, et træk der vidner om skibets oprindelige formål.

Anna Møller er ejet at Nationalmuseet.

Vidste du?

At Anna Møller af andre søfolk blev kaldt “vaskeriet fra Lohals” fordi skipperen var så pertentlig med rengøring og vedligehold.

Vidste du?

At en galease er et tomastet sejlskib, hvor den forreste mast er højest.

Hvad laver
Anna Møller i dag?

Galeasen Anna Møller har tilladelse til at sejle med op til 12 passagerer og hun sejles og vedligeholdes af Nationalmuseet.. Som et led i Nationalmuseets formidling af fartøjssamlingen vil Anna Møller sejle rundt i danske farvande og være at se ved havnefester, åbent skib arrangementer og lignende. Ved kaj danner Anna Møller ramme for skoleforløb og andre aktiviteter for børn og unge.

Følg Anna Møller live på kortet herunder: